Vanliga frågor
FAQ link
Är min gjutjärnsprodukt från Le Creuset kompatibel med induktionshällar?
Ja, alla våra köksredskap (förutom vårt sortiment av stengodsprodukter som inte ska användas på hällen) är lämpliga för användning på en induktionshäll.
Kom ihåg att hålla till låg värme, för hållbarhet och goda resultat!
Maten fastnar i min gjutjärnsgryta. Vad kan jag göra?
Det är viktigt att inte överhetta din Le Creuset gjutjärnsgryta – det kan göra att maten fastnar. Värm alltid på låg till medelhög värme, oavsett vilken värmekälla du använder. Se även till att höja värmen gradvis.
Jag har tappat min gjutjärnsprodukt. Täcks detta av livstidsgarantin?
Tyvärr inte. Även om våra gjutjärnsprodukter är extremt hållbara för alla typer av matlagningsuppgifter, är emaljen gjord av glas. Detta innebär att den kan få sprickor eller flisor om den tappas eller får en stöt.
Denna typ av skada täcks inte av vår livstidsgaranti och vi kan inte ta emot tappade produkter för reparation.
Handtaget på mitt gjutjärn har lossnat. Vad kan jag göra?
Börja med att dra åt handtaget genom att försiktigt vrida den silverfärgade hängkroken (i änden av handtaget) medurs. Om du har svårt för att dra åt handtaget så skruvar du loss det från pannan, och sedan monterar du dit det på nytt. Vrid den silverfärgade hängkroken moturs för att lossa den.
Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta vår kundtjänst här >
Det finns rost på kanten av min gjutjärnsprodukt. Är detta normalt?
På alla gjutjärnsprodukter kan små områden av rost ibland uppstå runt kanten. Om du upptäcker rost kan det hända att din gjutjärnsprodukt inte har torkat ordentligt efter disk, att den förvaras i ett fuktigt utrymme som t.ex. en droppställning eller diskmaskinen, eller att emaljskiktet i botten är kantstött.
Avlägsna rost genom att rengöra området med en nylonsvamp och diskmedel och torka sedan pannan ordentligt. När den har torkat, gnid en liten mängd solrosolja eller vegetabilisk olja över det påverkade området för att skapa en tätning och förhindra att rost uppstår igen.
Hur får jag ut det bästa av min Le Creuset grillpanna eller grillit®?
För det första är det viktigt att värma upp grillpannan på rätt sätt. Använd medelvärme i 3 till 5 minuter utan olja eller fett. Det är bättre att tillsätta olja och kryddor i maten i stället för på själva grillpannan. Så när grillpannan har uppnått tillräcklig värme, tillsätt din mat med olja och kryddor och låt den tillagas i några minuter. När maten tillagas på ena sidan lossnar den enkelt. Sedan kan du vända den för att tillaga den på andra sidan.
För det andra är det bra att veta att våra grillpannor och grillits® ofta blir mer effektiva med tiden och mer användning. Det beror på att matte black emaljen kan utveckla en naturlig non stick-yta eller patina invändigt. Detta är resultatet av att ”baka in” oljor och fetter från maten. Så bli inte orolig om du lägger märke till en svartbrun patina. Och bli inte förvånad om din grillpanna med tiden släpper ifrån sig maten ännu lättare. Du kanske också märker att det finns mindre behov av att tillsätta olja eller fett i maten, så grillpannan är perfekt för hälsosam matlagning med lite eller inget fett.
Slutligen, kom ihåg att inte fetta in eller ”bränna in” din grillpanna – det kan skada produkten och dess funktion.
Alla våra gjutjärnsprodukter är helt förslutna med två lager premiumemalj och behöver ingen ”inoljning”.
Hur ska jag ta hand om mina Le Creuset produkter?
För att hålla dina favoriter i toppskick, ta en titt på riktlinjerna på vår sida Användning och underhåll.
Kan gjutjärnsprodukter rengöras i diskmaskinen?
Alla våra gjutjärnsprodukter med integrerad knopp eller handtag i gjutjärn eller fenol kan maskindiskas. Produkter med trähandtag kan inte maskindiskas och bör diskas för hand.
Men för att hålla emaljen skinande efter användning rekommenderar vi att du tar en stund för att rengöra gjutjärnet för hand med en diskborste eller en rengöringssvamp. Kom även ihåg att torka den noga.
Hur värmebeständiga är Le Creusets gjutjärnsprodukter?
" Alla gjutjärnsprodukter med en knopp i rostfritt stål eller metallfinish tål upp till 260 °C i en vanlig ugn. Produkter som är helt tillverkade av gjutjärn tål upp till 350 °C i ugnen. Gjutjärnsprodukter klarar även ugnens grillfunktion, förutsatt att produkten placeras minst 5 cm under grillelementet."
Vad är skillnaden mellan sandfärgad och mattsvart emalj?
I huvudsak hittar du vår sandfärgade emalj i grytor, kastruller och roasters. Matlagningsytan är mycket jämn och passar bra för mer ”fuktiga” matlagningsmetoder som grytor, ugnsbakning eller bakning. Produkter som tillverkas med den här emaljen är perfekta för att tillaga grytor och soppor, och för enkel ugnsbakning. Den sandfärgade emaljen gör det lätt att passa maten så att den inte bränner fast och blir en fin bakgrund när du ställer dina kastruller och pannor på bordet. Den är även väldigt enkel att rengöra!
Vår mattsvarta emalj används huvudsakligen på våra grillpannor och stekpannor. Den är lite tuffare (en mer strukturerad emalj) och mycket slitstark så att den inte lossnar eller slitits bort. Med tiden skapar uppbyggnaden av oljor och fetter en patina (ett skyddande lager) som förstärker egenskaperna som gör att maten släpper lätt.
Är emaljen reptålig?
Ja, vår emalj är repbeständig när den används för vardagsbruk. Men det är alltid bäst att vara försiktig – vi rekommenderar att du är försiktig med gjutjärn och använder köksredskap av trä, plast eller silikon. Och när det är dags att rengöra din produkt, använd vår specialutvecklade gjutjärnsrengöring.
Är gjutjärnsprodukter rostsäkra?
Ja, våra köksredskap i gjutjärn är i allmänhet rostbeständiga. Eventuella små rostangrepp på kanten av produkterna kan tas bort igen. Områden som verkar vara obelagda (såsom lock och grytkanter) är faktiskt belagda med en tunn emaljprimer. Kom ihåg att alltid torka dessa områden noggrant efter rengöring.
Ska jag ”bränna in” min gjutjärnspanna?
Nej, du ska aldrig ”bränna in” gjutjärn – det kan skada din gryta och dess funktion.
Alla våra gjutjärnsprodukter är helt förslutna med två lager premiumemalj och behöver ingen ”kryddning”.
Vad är patina?
Med tiden byggs oljor och fetter upp för att skapa en svart patina (ett skyddande lager) som ger din produkt fantastiska egenskaper som gör att maten lossnar utan problem.
FAQ link
Vilka betalningsmetoder kan jag använda?
Runt om i världen accepterar vi Klarna, Visa & Mastercard. Alternativen kan variera beroende på vilket land du befinner dig i, så ta en titt på sidfoten på vår webbplats.
Kan jag använda Klarna som betalningsmetod?
Ja, vi erbjuder en köp-nu-betala-senare-tjänst genom Klarna. Välj Klarna som betalningsmetod i kassan. Klicka här för mer information.
När kommer jag att debiteras om jag gör en beställning?
Du debiteras när vi skickar din beställning.
Hur använder jag en rabattkod?
I kassan. Gå till din varukorg och innan du slutför ditt köp anger du din kampanjkod i den avsedda rutan. Klicka sedan för att använda den. Kom ihåg – rabatter kan inte användas efter utcheckningen.
Kan jag göra min beställning via telefon?
Nej, tyvärr inte. Om du har problem med att göra en beställning online kan du kontakta vår kundtjänst här >.
Kan jag göra ändringar i min beställning eller ta bort min beställning?
Du kan endast göra ändringar i din beställning tills du bekräftar din beställning i kassan.
Har du redan slutfört ditt köp men vill göra en ändring eller ta bort din beställning? Kontakta vår kundtjänst här >.
Det är ditt ansvar att se till att du har läst och förstått Le Creusets försäljningsvillkor innan du gör ett inköp. Dessa finns tillgängliga på sidan Allmänna villkor.
Kan jag göra en beställning online och sedan hämta den i en Le Creuset butik?
Nej, just nu erbjuder vi inte upphämtning av beställda produkter i butik.
FAQ link
Kan jag returnera en beställning?
Ja. Du hittar alla detaljer om detta på sidan Leverans & retur. Behöver du mer hjälp? Kontakta oss via sidan Kontakta oss.
När är får jag min återbetalning om jag returnerar en produkt?
Du kommer att återbetalas senast 14 dagar från den dag då vi får varorna. Vi återbetalar dig via samma betalningsalternativ som du använde när du gjorde din beställning.
FAQ link
Var hittar jag information om min närmaste butik?
Gå till sidan Hitta butik.
Hur får jag reda på när en produkt kommer att finnas i lager igen?
Om du vill köpa en produkt som har status ”ej i lager” på vår webbplats, klicka på knappen ”Meddela mig när produkten är tillbaka i lager” på produktsidan och följ stegen.
Du kan också använda sidan Hitta butik för att hitta Le Creuset butiker och återförsäljare nära dig.
Hur kommer jag åt mitt konto och beställningshistorik?
Helt enkelt genom att logga in på ditt konto. Eller via sidan Kontakta oss om du behöver lite mer hjälp.
Kan jag reservera artiklar med status ”ej i lager”?
Nej, tyvärr inte. Men genom att klicka på knappen ”Meddela mig när produkten är tillbaka i lager” på artikelns produktsida får du ett meddelande när den är tillgänglig igen.
Kan jag avbryta min prenumeration på Le Creusets nyhetsbrev?
Ja, du kan avbryta prenumerationen genom att klicka på ”Avsluta prenumeration” längst ned i nyhetsbrevet.
Vilka är mina rättigheter enligt avtalsvillkorslagen (distansförsäljning)?
För fullständig information, ta en titt på sidan Allmänna villkor.
Jag har glömt mitt lösenord. Hur återställer jag det?
Gå till logga in, klicka sedan på ”Glömt lösenord” och följ stegen. Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att återställa ditt lösenord. Hittar du inte e-postmeddelandet? Kontrollera skräppostmappen. Om du fortfarande har problem, kontakta oss via sidan Kontakta oss.
Jag har en annan fråga. Hur kan jag få svar?
Skicka ett meddelande med hjälp av sidan Kontakta oss så hjälper vi gärna till.